ابیانه

گوهر سبزی در دل کویر

ابیانه

گوهر سبزی در دل کویر

خوش آمدید
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

۲۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

 

کشور Flag of Iran.svg ایران
استان اصفهان
شهرستان نطنز
نام محلی ویونا
ابیانه بر ایران واقع شده‌است
ابیانه
۳۳.۵۸۵۳° شمالی ۵۱.۵۹۲۳° شرقی
مردم
جمعیت -
مذهب شیعه اثنی عشری
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا ۲۱۶۱ متر
اطلاعات روستایی
پیش‌شمارهٔ تلفن ۰۳۶۲۴۳۶

از نظر تقسیمات کشوری، ابیانه دهی از دهستان برز رود، بخش حومه، شهرستان نطنز، استان اصفهان است، که در طول جغرافیایی ′36 ،33 درجه، با ارتفاع 2220 متر از سطح دریا قرار دارد. در 20 کیلومتری جاده آسفالته کاشان به نطنز، جاده ای فرعی به طرف غرب کشیده شده است، که این جاده فرعی در مسیر دره ابیانه به طرف غرب است. در این مسیر ابتدا باید از روستاهای هنجن، یارند، کمجان، برز و طره گذشت و در انتهای دره، در بی بست به روستای ابیانه رسید.

 

  • مرضییه امینی ابیانه

خانه های ابیانه:


علاوه بر خاک سرخ که منحصر به ابیانه بوده و دربرابر باران مقاوم بوده است چوب نیز در استحکام و دوام بناها نقش موثری داشته و دارد. با توجه و دقت به تعدادی از خانه های مشخصه ای که در ابیانه است می توان بافت ساختمانی خانه های ابیانه را به سه دوره تاریخی تقسیم کرد. 

  • مرضییه امینی ابیانه

مسجد پرزله:

این مسجد در محله معروف پرزله واقع است و از دوره ایلخانیان بر جای مانده است. این مسجد با ایوان مشرف به کوچه مجاور در دو طبقه ساخته شده که طبقه دوم در دوران صفویه و شبستان کوچکی نیز در زمان قاجاریه به آن اضافه شده است.

قدیمی ترین درب ابیانه متعلق به این بنا می باشد که تاریخ ۷۰۱ هجری قمری را نشان می دهد این در از چوب گردو ساخته شده و با حاشیه گل و بوته های ظریفی منبت کاری شده است.

  • مرضییه امینی ابیانه

امامزاده یحیی و عیسی :

این زیارتگاه که در شرق ابیانه در محله هرده قرار دارد، بقعه شاهزاده یحیی و شاهزاده عیسی، فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) است و برخلاف ساختمان‌های روستا دارای حیاط مرکزی است و آب نمای بزرگی که از شاخه اصلی نهر روستا سیراب می‌شود در وسط آن قرار دارد. این زیارتگاه گنبد هشت ضلعی باکاشی کاری فیروزه‌ای دارد. رواق حرم منقش به کتیبه‌هایی است که اخیراً مرمت شده‌است. ایوان جنوبی آن به تپه جنوبی ابیانه مشرف است. در ضریح زیارتگاه نوشته‌ای وجود ندارد؛ ولی در سقف بنا تاریخ‌های مرمت بنا و اشعار و آیاتی نوشته شده‌است. عنوان می‌شود که در پشت تخته‌های سقف قیمت انواع غلات، چون جو و گندم در زمان گذشته را نوشته‌اند. منبری چوبی و قدیمی نیز در ایوان جنوبی زیارتگاه قرار دارد. این زیارتگاه در سال ۱۳۸۶ توسط اهالی ابیانه و جمع آوری مبالغ میلیونی بازسازی شده‌است.

  • مرضییه امینی ابیانه
  • نام کتاب : 

    ابیانه و فرهنگ مردم آن

  • نویسنده : زین العابدین خوانساری ابیانه
  • ناشر: گنجینه هنر
  • چکیده کتاب :
    در اثر حاضر، موقعیت جغرافیایی، پیشینه تاریخی و ویژگی های فرهنگی و معماری همراه با زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم روستای ابیانه از توابع کاشان شرح و بررسی شده است .مهم ترین سرفصل ها و مطالب کتاب از این قرار است :موقعیت، وجه تسمیه، بنای اولیه، بافت ساختمانی، دوره سلجوقی، دوره صفویه، بناهای مذهبی و عمومی، آثار تاریخی، محدوده ابیانه، بافت اجتماعی، شیوه زندگی، غذاهای محلی، پوشاک، زبان محلی، مراسم مذهبی، عید نوروز و سنت های آن، بازی های کوچه ای، ازدواج، عروسی، دوبیتی های محلی، سیر نزولی زندگی مردم و موجبات آن .کتاب با عکس هایی از مباحث مطرح شده همراه است .
  • مرضییه امینی ابیانه

روابط سنتی در ابیانه:

 به حدی بوده است که اگر اشخاص بنا به دلایل مختلف از محل سکونت خود به محل دیگری نقل مکان می کردند در هر صورت این خانواده خود را طابع محل قبلی خود می دانست ونه تنها در مراسم مذهبی و حتی از حمام و مسجد محل قبلی استفاده می کردند تا حدی که در نسل های بعدی هم این عمل ادامه داشت این مردم به محل های خود وفادار بودند و متعصب چه رسد به روستای خود.
پسوند تمام نام های خانوادگی آنها ابیانه است و این جزء افتخارات و به نوعی عشق آنها را به ابیانه ثابت می کند خانه های خود را به غیر نمی فروشند و به مانند فرهنگشان از آن محافظت می کنند ولی تعدادشان در روستا رو به کاهش است و فرزندانشان به شهرهای بزرگ و خارج از کشور رفته اند، اما وقتی برای بازدید و تجدید خاطرات به ابیانه باز می گردند گویی نه پایتخت را می شناسند ونه اروپا را به سرعت ابیانه ای می شوند و لحجه و فرهنگ همه اش ابیانه ای.

  • مرضییه امینی ابیانه