ابیانه

گوهر سبزی در دل کویر

ابیانه

گوهر سبزی در دل کویر

خوش آمدید
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

غار پری هل

چهارشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۱:۳۸ ب.ظ

غار پری هل:

غار پری هل در ارتفاعات جنوبغرب ابیانه واقع شده و دسترسی به آن از طریق جاده شوسه که از مراوند و نیاز مرق میگذرد امکان پذیر می باشد این غار از نوع غارهای طبیعی و نوع پوششی استالاگمیتی می باشد .

 صعود به خط‌الراس ارتفاعات جنوبی ده از دره دیزنده و رسیدن به قله نرقچون (نرقوچان) در حدود 4 ساعت و از آنجا تا دهانه غار در حدود یک ساعت پیاده زمان می‌برد.

دی اکسید کربن موجود در جو که نتیجه فرآیند حیات است ، با آب موجود در هوا ترکیب شده و اسید ضعیفی به نام اسید کربنیک ایجاد می نماید این اسید به همراه بارندگی ، سنگهای آهکی را به کندی حل می کند و به مرور زمان حفره هایی ایجاد می نماید این حفره اگر درسطح زمین ایجاد گردد چاه و اگر بر دیواره کوه ها ایجاد شود غار نامیده می شود ، غارها همچنین ممکن است بر اثر حرکات درونی زمین که زلزله را پدید می آورند نمودار می شوند .بترکیب اسید کرنیک ضعیف با آهک سبب تولید بی کربنات کلسیم می گردد که ترکیبی ناپایدار است و پس از آنکه آب خود را از دست داد به کربنات کلسیم تبدیل شده و به دو صورت جلوه می کند ، اگر از بالا به پایین بچکد استالاگتیت و اگراز پایین به بالا انباشته شود استنالاگمیت تشکیل میگردد . غارها در دسته بندی کلی به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم میشوند .

غارهای طبیعی به دو گروه خشک و خیس تقسیم میگردند برخی از غارها نیز در هردو گروه خشک و خیس قرار میگردند . حدود ۱٢٠٠عدد غار کوچک و بزرگ در ایران وجود دارد .

بزرگترین غار قوری قلعه با ۳۱٤٠متر در کرمانشاه و به عنوان طویل ترین غارو بزرگ ترین غار آبی آسیا می باشد .غار از مدخل تا انتها از

3 دربند و یک نهانگاه تشکیل شده است. این غار با دیواره‌های مرمرین و آویزه‌هایی به صورت چهلچراغ که از چکیدن آب به وجود آمده، موزه‌ای طبیعی ایجاد کرده است که هر بیننده را به شگفتی وا میدارد.


  • مرضییه امینی ابیانه

غار پری هل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی