ابیانه

گوهر سبزی در دل کویر

ابیانه

گوهر سبزی در دل کویر

خوش آمدید
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

مساجد ابیانه

يكشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۱۹ ق.ظ

مسجد پرزله:

این مسجد در محله معروف پرزله واقع است و از دوره ایلخانیان بر جای مانده است. این مسجد با ایوان مشرف به کوچه مجاور در دو طبقه ساخته شده که طبقه دوم در دوران صفویه و شبستان کوچکی نیز در زمان قاجاریه به آن اضافه شده است.

قدیمی ترین درب ابیانه متعلق به این بنا می باشد که تاریخ ۷۰۱ هجری قمری را نشان می دهد این در از چوب گردو ساخته شده و با حاشیه گل و بوته های ظریفی منبت کاری شده است.


مسجد حاجتگاه

این مسجد متعلق به دوره صفویه می باشد و در کنار صخره سنگی در جوار آسیاب در محاله بالا بنا گردیده است. دری که به شبستان اصلی راه دارد تاریخ ۹۵۳ ه.ق را بر روی خود دارد. احتمالاً مردمی که برای بیان حاجت خود در این محل معتکف می شده اند نیاز خویش را بوسیله خطاطان در قسمت بالای این بنا نوشته و در خواست حاجت می کرده اند. در اطراف این بنا سنگ های قبری دیده می شود که از زمان صفوی، نادری و قاجار به جای مانده است.

مسجد یسمان

این مسجد در میان محله (یسمان) واقع شده و اثر نوشته ای یا تاریخی ندارد. اما آنچه مسلم است از بناهای قبل از دوره صفویه می باشد. مسجد مشتمل است بر شبستان قدیمی و طبقه فوقانی آن که اخیراً ساخته شده است. نکته قابل توجه اینکه در این مسجد در مواقع روضه خوانیها، افرادی که فامیل و هم خانواده بوده اند، جای مخصوص به خود داشته اند.

  • مرضییه امینی ابیانه

نظرات  (۲)

سلام. بسیار عالی. مواضع انقلابی و هوشمندانه عارف ربانی حضرت استاد آیت‌الله محدث جرجانی حفظه الله تعالی در مورد برخی روحانی نماهای ضد انقلاب و حقوق بگیر بیگانگان از قبیل مجتبی شیرازی، حسن الله یاری، یاسر حبیب و محمد هدایتی و امثال ذلک که بخشی از این بی ادبی‌ها در فیلم «عمامه‌های انگلیسی 1»جمع آوری شده است در کلاس اخلاق جلسه ثقلین مورخ 27/2/1393 در سایت مفاتیح.

سلام.
با یک سوال به روزیم...
منتظر نظرات و راهنماییهای شما...
ممنون میشم اگه سر بزنید...

التماس دعا
یا علی مدد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی