ابیانه

گوهر سبزی در دل کویر

ابیانه

گوهر سبزی در دل کویر

خوش آمدید
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

مرمت آثار باستانی

دوشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۷ ق.ظ

آغاز عملیات بازسازی و مرمت در روستای تاریخی ابیانه نطنز

خبرگزاری تسنیم: سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت: عملیات بازسازی و مرمت در بخش‌هائی از روستای تاریخی و زیبای ابیانه نطنز آغاز شد.

حسین یزدانمهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نطنز اظهار کرد: عملیات بازسازی و مرمت در بخش‌هائی از روستای زیبا و تاریخی ابیانه نطنز با اختصاص بودجه از محل اعتبارات ملی آغاز شد.

وی پیرامون مکان‌هائی که بازسازی می‌شوند افزود: در این مرحله از پروژه بازسازی، 4 بنای خانه صفره، خانه رباطی، خانه حاج میزرا و آب انبار میان ده بازسازی و مرمت می‌شوند.

 

سرپرست میراث فرهنگی نطنز، پیرامون میزان بودجه این طرح و محل تامین اعتبار آن گفت: بودجه این طرح به مبلغ 500 میلیون ریال و از محل اعتبارات ملی اختصاص یافته است.

وی پیرامون قدمت و وضعیت خانه صفره ابیانه نطنز تصریح کرد: خانه صفره مربوط به دوره صفویه بوده و در محله هرده واقع شده و این اثر در تاریخ 30 تیر سال 84 به شماره 12112 به‌عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

یزدانمهر پیرامون 3 بنای دیگر گفت: خانه حاج میرزا در ابیانه یکی از زیباترین خانه‌ها بوده که متعلق به دوران معاصر و خانه رباط متعلق به دوران قاجاریه و آب انبار میان ده که در محله میان ده قرار دارد، حدود صد سال قدمت دارد.

وی پیرامون تاریخ کلی و فضای روستای ابیانه نطنز، خاطر نشان کرد: روستای ابیانه دارای قدمتی نزدیک به 1 هزار و 500 سال بوده و یکی از قدیمی‌ترین زیستگاه‎های انسانی در حاشیه کویر ایران محسوب می‏‌شود.

سرپرست میراث نطنز بیان کرد:خانه‌های ابیانه همگی بر روی دامنه پرشیبی در شمال رودخانه برزرود بنا شده‌است و در وهله نخست روستائی چند طبقه به ‌نظر می‌آید که در بعضی موارد تا 4 طبقه آن‌ را می‌توان مشاهده کرد.

وی افزود: زبان مردم ابیانه از زبان‌های ایرانی شمال غربی بوده که البته در طول زمان دچار تغییر و تحولات زیادی شده و اکنون فقط تعداد کمی از واژه‌های اصیل پهلوی در گویش آنان شنیده می‌شود.

یزدانمهر گفت: لباس سنتی آن‌ها، که هنوز هم رواج دارد و در حفظ آن تاکید و تعصب از خود نشان می‌دهند.

  • مرضییه امینی ابیانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی