ابیانه

گوهر سبزی در دل کویر

ابیانه

گوهر سبزی در دل کویر

خوش آمدید
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

انواع خانه در ابیانه از نظر زمانی

يكشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۲۸ ق.ظ

خانه های ابیانه:


علاوه بر خاک سرخ که منحصر به ابیانه بوده و دربرابر باران مقاوم بوده است چوب نیز در استحکام و دوام بناها نقش موثری داشته و دارد. با توجه و دقت به تعدادی از خانه های مشخصه ای که در ابیانه است می توان بافت ساختمانی خانه های ابیانه را به سه دوره تاریخی تقسیم کرد. 


 

 ۱ -1خانه  های دوره سلجوقی: این خانه‌ها حیاط ندارند. آنها دارای یک ایوان جنوبی حدودا" به ارتفاع 5 متر است. اطراف این ایوان، خانه در دو طبقه بالا رفته و اتاقها پیرامون صفه قرار دارند . یک فضای باز بنام صفه در هر خانه تعبیه شده و بعنوان حیاط مسقف کار می‌کرده و همچنین برای مراسم عزا و عروسی نیز مورد استفاده قرار می گرفته است.

2- خانه های دوره صفویه : در این دوره توجه بیشتری به صفه شده و خانه های چهار صفه ای پیشرفت کرده است. قرینه سازی در آنها رعایت شده و تزئینات داخلی هم کاملاً از دوره قبل متمایز است.

3- خانه های دوره قاجاریه : از اواخر دوره صفویه در وضع عمومی روستا رکود بوجود آمد و تا اواخر دوره قاجار ادامه داشت

 

ماخذ : کتاب ابیانه و فرهنگ مردم آن، مولف: زین العابدین خوانساری ابیانه

 

  • مرضییه امینی ابیانه

خاک رس

نظرات  (۱)

سلام. مواضع انقلابی و هوشمندانه عارف ربانی حضرت استاد آیت‌الله محدث جرجانی حفظه الله تعالی در مورد برخی روحانی نماهای ضد انقلاب و حقوق بگیر بیگانگان از قبیل مجتبی شیرازی، حسن الله یاری، یاسر حبیب و محمد هدایتی و امثال ذلک که بخشی از این بی ادبی‌ها در فیلم «عمامه‌های انگلیسی 1»جمع آوری شده است در کلاس اخلاق جلسه ثقلین مورخ 27/2/1393 در سایت مفاتیح.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی