جغجغه زنی در ابیانه
مراسم سنتی سوگواری اباعبداللهالحسین (ع)
در روز تاسوعای حسینی با عنوان «جَغجَغه زنی» در روستای تاریخی ابیانه با حضور
اهالی این روستا، گردشگران، اهالی رسانه و غیره برگزار میشود
نوحهخوانی آغاز
میشود و صدای چِکجِک به هم خوردن جَغجَغههای چوبی پس از ترکیب با صدای طبل و
سنج و نوحه نوحهخوان، صدای ارکسترگونه زیبایی را پدید میآوَرَد.
کوچهها را که یک به یک گز کنیم به مسجد «یسمان»-محل آغاز مراسم جَغجَغهزنی- میرسیم، در همین حین کم کم رنگ و بوی خوشایند سنّت را در مراودات اهالی روستا مشاهده میکنید. در مقابل برخی از خانهها در منقلهای خاص و همشکل، آتشی برافروختهاند و اهالی آن خانه
فرشی در مقابل درب پهن کردهاند و روی آن نشستهاند.
سینیهای حلوا و
خرمای تزئین شده هم از ملزومات این سنت است. مراسم مخصوص تاسوعا هنوز آغاز
نشده است. برخی اهالی روستا دسته دسته در کوچهها قدم میزنند و در مقابلی خانههایی
که ذکر آن رفت، میایستند و پس از احوالپرسی با خانوادههایی که آتش افروختهاند،
با صدای بلند فاتحهای میخوانند و سراغ خانه بعدی میروند. احوالپرسیها به قدری
گرم و صمیمانه است که گویی دو طرف سالهاست یکدیگر را ندیدهاند.
نام این رسم «پرسهزنی»
است و اهالی روستا در صبح تاسوعا و عاشورا، با حضور در مقابل خانههایی که از
تاسوعا و عاشورای سال گذشته تا امسال عزیزی را از دست دادهاند، فاتحهای نثار روح
مرحوم میکنند و به تدریج به سمت محل برگزاری مراسم «جَغجَغهزنی» میروند.
جَغجَغه به اشیاء
کوچک چوبی گفته میشود که در ابتدای مراسم در اختیار حاضران قرار میگیرد و
سوگواراوین حسینی با به هم کوبیدن دو تا از آن، در رثای شهیدان کربلا عزادارای میکنند.
مراسم جغجغهزنی و
به طور کلی مراسمهای سوگواری روستای ابیانه، صرفا مذهبی نیستند و از مظاهر همآغوشی
سنن ملی و مذهبی به شمار میروند. نوحههایی که در مراسم «جغجغهزنی» خوانده میشود،
تماماً در دستگاههای موسیقی ایرانی است. «یکضرب»،«سهضرب» و «پشت سر هم» را به
عنوان سه سبک مختلف نوحهخوانی در مراسم جغجغهزنی معرفی میکند و میافزاید نوحهای
که در سبک یکضرب و سهضرب خوانده میشود، در دستگاه شور است.
موعد آغاز مراسم
فرا میرسد. هر یک از حاضران به توصیه نوحهخوان از روی پلههای مسجد دو جَغجَغه
بر میدارد و بعد از تشکیل صفها مراسم آغاز میشود. نوحهخوانی آغاز میشود و
صدای چِکجِک به هم خوردن جَغجَغههای چوبی پس از ترکیب با صدای طبل و سنج و نوحه
نوحهخوان، صدای ارکسترگونه زیبایی را پدید میآوَرَد.
ذرهای
ب
دسته ازکوچه های باریک و پیچدرپیچ ابیانه میگذرد و در مقابل خانههایی که در سال گذشته عزیزی از دست دادهاند، توقف میکند، مردم بعد از درخواست نوحهخوان، برای شادی روح مرحوم فاتحهای میخوانند. داستان به همین منوال ادامه مییابد و مراسم تمام میشود. گویا عزاداران حسینی در انتهای مراسم، ناهار را میهمان حسینیه ابیانه هستند.